Ga naar content
Baanzekerheid
Fulltime & parttime
Volop opleidingsmogelijkheden
St vd Brink
Bernard Vliem - Teamleider

De groep planners is vooral erg gezellig en dat is ook inherent aan het werk. Je hebt veel contact met collega's.

Bernard Vliem (36) is al 8 jaar werkzaam bij St vd Brink. Destijds via een overname ingestroomd bij Retail, terwijl hij van origine een Huif planner was. In de afgelopen jaren heeft Bernard zich ontwikkeld tot Teamleider en heel wat uren in Transpas doorgebracht. Tijd om hem eens beter te leren kennen. Benieuwd? Lees dan dit medewerkersverhaal!

Passie voor transport ontwikkeld door bijbaan

Een geboren en getogen Harderwijker, omschrijft Bernard zichzelf. Inmiddels is hij getrouwd en vader van drie jongens. Zijn carrière startte met een bijbaantje bij Scheer en Foppen.  “Ik reed vaak op een bestelwagen met laadbak. Mijn passie voor transport is daar echt begonnen. Ik vond het heerlijk om te rijden en de vrijheid van onderweg te ervaren. Toen ik mij in die tijd ging oriënteren voor een studie, koos ik daarom Logistiek en Economie (Windesheim). Tijdens mijn studie ben ik blijven werken als planner, zo bouwde ik ervaring op in fijnmazige distributie.”

Doorgegroeid van planner naar teamleider

“Na mijn studie ben ik als huif planner gestart, dit heb ik welgeteld 11 maanden gedaan. Daarna werden de transportactiviteiten overgedragen aan St vd Brink en ik ging mee. Na een sollicitatie en goede klik met Robert, werd ik aangenomen. Toen was ik in één keer Retail planner voor Boni en Picnic. Samen met mijn collega's heb ik mogen bijdragen aan de groei van Picnic. Na 2 jaar plannen, kreeg de afdeling een professionaliseringslag. Er was behoefte aan meer structuur en een vast aanspreekpunt. Ik ben toen gevraagd om de rol als teamleider op mij te nemen.”

Social contact tussen planners en chauffeurs bij St vd Brink

Groot rijbewijs gehaald

Doorleren zit in het bloed van Bernard. Na meerdere vragen vanuit andere collega’s om zijn rijbewijs te halen, besloot hij in 2024 deze stap te zetten. “Ik heb mijn groot rijbewijs gehaald uit interesse. Als je leert voor je vrachtwagentheorie, krijg je opfrissing over het vak, maar ook weer nieuwe informatie ter ore. Ik begrijp nu ook beter wat een chauffeur doormaakt en wat je allemaal moet doen, voordat je chauffeur bent. Het rijden zelf vind ik vooral erg leuk. Andere chauffeurs reageren positief op het behalen van mijn rijbewijs.”

Taken van een teamleider

Of hij nu volledig op de auto gaat, beantwoordt Bernard met een nee. “Plannen blijft een apart vak. Snel schakelen is essentieel. En bellen moet je liggen. Je moet ervan houden. En dat doe ik. Alhoewel ik in mijn rol als teamleider meer bezig ben met andere taken. Je bent leidinggevende voor de planners en de facturatie. Ik verdeel de taken voor de collega’s. Inzetbewaking van een vrachtwagen houd ik ook in de gaten. En komt iemand niet aan zijn uren? Dan moet ik verantwoording afleggen aan het management. Verder ben ik verantwoordelijk voor de afspraken die gemaakt worden met de klant. Ze vragen naar mij als er een uitdaging is.”

Een grote puzzel

“Uitdagingen kom je geregeld tegen als planner. Je plant mensen op vrachtwagens en krijgt vanuit de klant per dag door hoeveel vrachtwagens zij inzetten. De puzzel zit hem in het rekening houden van een bioritme van een chauffeur. Je wil hem of haar niet de ene dag om 04.00 uur laten starten en de andere dag om 10.00. Daarnaast moet je rekening houden met de rijtijdenwet, tijdsvakken en uiteraard voorkeuren van een chauffeur. St vd Brink houdt veel en goed rekening met deze voorkeuren.”

Familiebedrijf St vd Brink

Veel in contact met elkaar

“De groep planners met wie ik mag werken is vooral erg gezellig en dat is ook inherent aan het werk. Je hebt te maken met een grote groep chauffeurs, waardoor je veel contact hebt met elkaar. De telefoon gaat de hele dag door. Zo weet je wat er privé speelt bij iemand en wat iemand graag wil. Door het vele contact leer je elkaar goed kennen.”

Structuur binnen het team

“De groep Retailplanning is zo ingericht dat we goed samenwerken. Eén tactisch planner kijkt een paar weken vooruit naar de resources en klantaanvragen. Zijn er tekorten? Dan wordt daar van te voren al naar gehandeld. En operationele planners rouleren van ochtend-, dag-, en avonddienst. Onder de operationele planners is elke week één collega planner van dienst en die plant alles. Een planner van dienst is dit idealiter de hele week, om goed inzicht te houden. De rest van de collega’s zijn bijstuurders en nemen de telefoon aan. Verder hebben we dagelijks een check-in moment met z’n allen.”

Fit & Fluitend

“Vanuit Fit & Fluitend is er voor medewerkers een PMO aangeboden. Toen ik dit deed, bleek dat ik meer aan mijn conditie moest gaan doen. Er werd ook coaching aangeboden om fitter te worden. Als doel heb ik toen een Mud run gesteld en naar aanleiding van het PMO ben ik hiervoor gaan trainen. Het hardlopen is toen bij mij aangewakkerd. Inmiddels is het een uitlaatklep geworden en vind ik het heerlijk om mijn hoofd na een werkdag hiermee leeg te maken. Vanuit St vd Brink doe ik samen met collega’s nu ook elk jaar mee met de HME.”

Misschien is dit ook interessant voor u

0%
Samen op weg...