Ga naar content
Baanzekerheid
Fulltime & parttime
Volop opleidingsmogelijkheden
St vd Brink
Duurzaamheid

Veilige, duurzame oplossingen

Bijdrage leveren aan een schonere wereld

Gerrit-Jan Mulder: “St vd Brink wil voorop lopen met techniek en duurzaamheid. Niet voor de show; we willen echt onze bijdrage leveren aan een duurzame, schonere wereld. Dat we dat serieus nemen, is onder meer te zien aan allerlei certificeringen. Die tonen aan dat we continu en actief bezig zijn processen te verbeteren en de kwaliteit te verhogen.”

Wij investeren continu in vervoerstechnieken die CO2-uitstoot verminderen en kosten verlagen. Technieken van morgen, zoals elektrische trucks, Euro6-motoren, hybride-trucks en trucks op vloeibaar aardgas. Daarmee rijden wij voorop! In Nederland én in Europa. 

Transitie naar elektrisch rijden

“We zijn altijd bezig geweest met innoveren”, vult Alex van den Brink aan. “In 2004 hebben we de eerste stille trailer (PIEK) ontworpen. In 2011 waren we de eerste transporteur met een hybride vrachtwagen. Vanaf 2016 hebben we, in nauwe samenspraak met een opdrachtgever, volop ingezet op LNG (vloeibaar gas). Het is aanzienlijk duurder dan andere brandstof, maar we doen het, omdat we het belangrijk vinden en onze milieudoelstelling willen halen. We zitten tenslotte midden in de transitie fase van elektrisch rijden, wat de komende jaren een vlucht zal nemen."

1 / 4

Verduurzaming van het wagenpark

Net als bij alle andere werkzaamheden geldt dat we elkaar nodig hebben om de ambities te realiseren. Alex van den Brink: “Elektrisch rijden lukt bijvoorbeeld alleen als het netwerk voldoende capaciteit heeft. Dat is op dit moment niet het geval. We hebben echter niet de luxe om hierop te wachten; er moet vooruit worden gedacht denken en er nu al op ingespeeld worden, anders redden we het niet. Daarom kiezen wij ervoor om ons wagenpark te verduurzamen met elektrische voertuigen.” 

CO2 uitstoot met 50% omlaag

“In 2025 willen we de CO2 uitstoot met 50% omlaag hebben. Daar werken we hard aan en iedereen denkt mee. Vanaf 2030 mag er in 42 Nederlandse gemeenten niet meer de stad in met diesel. Dan moet de lading naar een City Hub worden gebracht van waaruit het transport verder de stad ingaat.” 

Wat gaat St vd Brink daar precies in doen? “Ten eerste het trainen van chauffeurs om zuinig te rijden. Er gaat een mentorchauffeur en instructeur mee die de chauffeur onderweg coacht op rijgedrag. We gebruiken trucknavigatie en volgen met de Rijstijl-assistent het rijgedrag van onze chauffeurs. Bovendien zijn wij vaak betrokken bij de ontwikkeling en introductie van innovaties. Verder monitoren het verbruik van het wagenpark van verschillende afdelingen. Verduurzamen vergt niet alleen grote investeringen, maar ook veel denkwerk. Ik vind dat leuk.” 

Alex van den Brink

Benieuwd naar de mogelijkheden?

We komen graag met u in contact. Van maandag t/m vrijdag zijn wij bereikbaar van 08:00 tot 17:00 uur.
Alex van den Brink
Algemeen directeur
0%
Samen op weg...