Ga naar content
Baanzekerheid
Full time & parttime
Volop opleidingsmogelijkheden
St vd Brink
Jeroen de Haan
Bouwmaat

Samen onze klantbelofte waarmaken

Jeroen de Haan is manager Supply Chain & Technologie en Informatie bij Bouwmaat. Hij werkt er vijftien jaar en heeft de complete centrale logistieke operatie voor het bedrijf opgezet. “Ja, dat is zeker een uitdaging. Het mooie ervan vind ik dat je tussen de voor- en achterkant van het bedrijf staat. Dus: wat beloof je aan de klant en hoe organiseer je het samen zó dat je de belofte waarmaakt? Bouw transport speelt daarin een belangrijke rol.”

Nieuwe opzet, nieuwe transporteur: St vd Brink

“Bouwmaat is een mooi bedrijf, succesvol en heel vooruitstrevend. In een redelijk traditionele branche zijn wij gave dingen aan het doen, onder meer op het gebied van e-commerce. We gebruiken klantdata om onze formule te verbeteren en te experimenteren.

Qua transport zijn we ook volop in beweging. Een jaar geleden hebben we een nieuw bezorg- en distributiecentrum neergezet. Eerst verzorgden onze 50 vestigingen de bezorgingen zelf, met lokale transporteurs. Nu doen we het centraal. We zijn daarvoor op zoek gegaan naar een transporteur die dezelfde goede dienstverlening kan leveren die onze klanten gewend zijn. Die hebben we gevonden in St vd Brink.”

Ze piepen niet, maar helpen

“De transitie van lokaal naar centraal is een grote investering en een grote operatie. Ten eerste is het belangrijk dat je de oude structuur op een nette manier ontvlecht. Daarna begint de echte uitdaging. Hoe zorg je dat iedereen vertrouwen krijgt in het veranderingsproces?

Je weet dat het nooit in één keer goed kan gaan. St vd Brink heeft hier heel constructief in meegedacht en aan meegewerkt. Als er iets misgaat, is het bedrijf flexibel en daadkrachtig; ze piepen niet, maar helpen mee om het op te lossen.”

Bouwmaterialen vervoeren vraagt nogal wat

“Bouwmaterialen vervoeren is een aparte tak van transport. Het is niet zomaar van A naar B rijden. We hebben veel moeilijke goederen, zoals lange balken, heel zwaar beton en cement en kwetsbare gipsplaten. St vd Brink heeft daar veel ervaring mee; ze doen dat ook voor collega’s en ze doen het goed.

Ten eerste hebben ze de communicatie richting de klant heel goed op orde. Klanten krijgen een dag van tevoren het tijdstip door waarop er geleverd wordt. Op de dag zelf belt de chauffeur een half uur van tevoren hoe laat hij precies aankomt. Zo’n ‘track and trace’ systeem is op de particuliere markt heel gewoon, maar binnen onze business-to-business branche helemaal niet gebruikelijk. Het wordt waanzinnig gewaardeerd door onze klanten. Als je weet dat je de levering tussen 11.00 en 12.00 uur kunt verwachten, kun je zelf heel efficiënt werken én jouw klant goed informeren.”

De chauffeurs zijn ons uithangbord

“Ten tweede gaat St vd Brink zorgvuldig om met de goederen. Chauffeurs komen niet op de gemakkelijkste plaatsen. Denk aan woonwijken die niet gemaakt zijn voor vrachtwagens, of een drukke binnenstad met smalle straten waar je nauwelijks ruimte hebt om te manoeuvreren. Als je daar komt met relatief groot materieel en lastige materialen, moet je goed kunnen sturen, veilig kunnen lossen en goed met mensen kunnen omgaan. Je bent toch letterlijk een obstakel op de weg.

Chauffeurs zijn weliswaar in dienst bij St vd Brink, maar ze komen namens Bouwmaat. Ze zijn het uithangbord van ons bedrijf én dat van onze klant. Dat is heel zichtbaar; op de meeste auto’s staat onze naam en chauffeurs dragen ook onze werkkleding.

We hebben de chauffeurs uitgelegd hoe onze formule werkt, wat wij belangrijk vinden en wat we van hen verwachten. Met een broodje bal erbij, uiteraard. Het leuke is, het zijn bijna allemaal mannen en de vaak zijn ze zelf ook klussers; die kunnen zich in de klant verplaatsen. Het is mooi om te merken dat ze ook meedenken met onze klant, bijvoorbeeld over waar ze de lading neerzetten.”

Meebewegen met onze markt

“Tot slot waarderen we de flexibiliteit. De markt gaat op en neer, dus het aantal orders per dag kan sterk verschillen. Onze transporteur moet daar rekening mee houden. In de afgelopen coronaperiode is de beweging overigens vaak ‘op’. Niemand kon uit eten of op vakantie; het lijkt wel alsof heel Nederland is gaan verbouwen.

Naast verschillen in aantallen goederen, zijn ook de routes elke dag verschillend. Ook dat vraagt om flexibiliteit bij St vd Brink. Als planner moet je telkens weer de meest efficiënte route uitzetten en als chauffeur moet je houden van afwisseling.

Ons motto is: Bouwmaat, dáár kan je op bouwen. Wij zijn blij dat wij op St vd Brink kunnen bouwen om samen de vakmensen van Nederland optimaal te kunnen bedienen. Nu en in de toekomst!”

Misschien is dit ook interessant voor u

0%
Samen op weg...